Book Creator

Cover

Ηλεκτρονική σχολική εφημερίδα
Τεύχος 5, Ιούνιος 2023
Η δημιουργία της εφημερίδας αποτελεί δραστηριότητα του προγράμματος Erasmus+ στο οποίο συμμετέχει το σχολείο. Τα κείμενα της εφημερίδας είναι γραμμένα από παιδιά των Στ΄τάξεων του σχολείου και έχουν ως θέμα το περιβάλλον.
Υπ. εκπαιδευτικός: Σωτηρούλα Μαραθεύτη
Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS+ Shatter the grey!
Κινητικότητα παιδιών κι εκπαιδευτικών στην Ισπανία
Η τελευταία κινητικότητα του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ Shatter the grey! για τη φετινή σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε στα τέλη Μαΐου αρχές Ιουνίου. Τέσσερα παιδιά της Στ’ τάξης και δύο εκπαιδευτικοί του σχολείου είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στη νότια Ισπανία και να φιλοξενηθούν από το ισπανικό δημοτικό σχολείο CEIP Virgen del Carmen στο χωριό El Rompido, κοντά στην πόλη Huelva της Ανδαλουσίας όπου συμμετείχαν σε ποικιλία δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το περιβάλλον και τον πολιτισμό της περιοχής.

Την πρώτη μέρα της εβδομάδας φιλοξενίας στην Ισπανία η κυπριακή αποστολή μαζί με αυτές των υπόλοιπων χωρών ξεναγήθηκε στη Σεβίλλη, μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ανδαλουσίας. Παιδιά κι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν τον επιβλητικό Καθεδρικό της πόλης ή Καθεδρικό ναό
Caption At malesuada nisl felis sit amet dolor. Duis ultrices semper lorem nisl felis sit. At malesuada nisl felis sit amet dolor nisl felis.
της Παναγίας της Επισκόπης, τον μεγαλύτερο καθεδρικό στον κόσμο όπου εκεί βρίσκεται θαμμένος ο Χριστόφορος Κολόμβος. Ακολούθως, ανέβηκαν στη Χιράλδα, έναν πύργο ύψους 104 μέτρων που αποτελεί το ψηλό καμπαναριό του ναού (35 καμπάνες)  ο οποίος ήταν παλαιότερα μιναρές και αποτελούσε σύμβολο της μεσαιωνικής πόλης της Σεβίλλης. Έπειτα, ξεναγήθηκαν στο βασιλικό παλάτι Αλκάθαρ καθώς και στην υπέροχη πλατεία Plaza de España στο πάρκο της Μαρίας Λουίζας. Το αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής σύμπλεγμα κτιρίων της πλατείας που φτιάχτηκε για να φιλοξενήσει την Ιβηροαμερικανική έκθεση του 1929 περιλαμβάνει όμορφα συντριβάνια, κανάλια, γέφυρες, εξέδρες και πλούσια βλάστηση. Τόσο ο καθεδρικός ναός όσο και το παλάτι Αλκάθαρ συμπεριλαμβάνονται στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Oυνέσκο. H ξενάγηση στη Σεβίλλη ολοκληρώθηκε με παρακολούθηση μουσικοχορευτικής παράστασης φλαμένκο.
Όλοι οι φιλοξενούμενοι δοκίμασαν churros με σοκολάτα, τα παραδοσιακά ισπανικά γλυκά που μοιάζουν με λουκουμάδες. Ακολούθησε συνεδρία των  εκπαιδευτικών όλων των σχολείων για να συζητηθούν διαδικαστικά θέματα του προγράμματος.Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στα κυριότερα αξιοθέατα της περιοχής του Εl Rompido: την κεντρική πλατεία με την πολύχρωμη ομπρέλα από εργόχειρα, τη μικρή εκκλησία, τον πεζόδρομο κατά μήκος του ποταμού Piedras, τον φάρο και το άγαλμα της γυναίκας των ψαράδων που περιμένει τον άντρα της να επιστρέψει.
Την επόμενη μέρα, το ισπανικό εταιρικό σχολείο υποδέκτηκε όλες τις αποστολές με μια όμορφη τελετή στην οποία παιδιά του σχολείου έπαιξαν μουσική, τραγούδησαν και χόρεψαν. Μετά τη ξενάγηση στο σχολείο, παιδιά κι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε εργαστήρι που οργανώθηκε με θέμα την αιολική ενέργεια και τη χρήση του εκπαιδευτικού υλικού LEGOWEDO.2.0.
Τεύχος 5, Ιούνιος 2023
Κινητικότητα παιδιών κι εκπαιδευτικών στην Ισπανία (συνέχεια)
Το μεσημέρι ο Σύνδεσμος Γονέων του ισπανικού σχολείου δεξιώθηκε τις ξένες αποστολές μαγειρεύοντας paella, το φημισμένο ισπανικό πιλάφι με ρύζι σε διάφορες παραλλαγές, με θαλασσινά, κρέας και λουκάνικο. Το απόγευμα οργανώθηκαν δραστηριότητες με αθλήματα του νερού. Παιδιά κι εκπαιδευτικοί έκαναν κανόε-καγιάκ στο ποτάμι, περπάτησαν στη flecha του ποταμού (το κομμάτι στεριάς που δημιουργήθηκε από την ύλη του ποταμού) θαύμασαν τα αμέτρητα πολύχρωμα κοχύλια της παραλίας, έφτασαν στην απέναντι μεριά της στεριάς και κολύμπησαν στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Την Πέμπτη και τελευταία μέρα της εβδομάδας κινητικότητας, οργανώθηκε περίπατος ξενάγησης στο έλος του ποταμού της περιοχής για να γνωρίσουν οι φιλοξενούμενοι την πανίδα και τη χλωρίδα του τόπου.Έπειτα, πραγματοποιήθηκε εργαστήρι παρουσίασης του ψηφιακού εργαλείου Canva από τον συντονιστή εκπαιδευτικό του ισπανικού σχολείου και τέλος, οργανώθηκε ένα αποχαιρετιστήριο πάρτυ με τάπας (τοπικούς μεζέδες) για όλες τις αποστολές.
Η τρίτη μέρα μέρα ήταν αφιερωμένη στην ενέργεια που παράγεται από το νερό. Παιδιά κι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν το οικολογικό μουσείο ‘El Pintado´ στην περιοχή Ayamonte, στα σύνορα Ισπανίας-Πορτογαλίας. Όλοι οι φιλοξενούμενοι χωρίστηκαν σε ομάδες και ξεναγήθηκαν τόσο στον εσωτερικό χώρο του μουσείου όπου έμαθαν για τον τρόπο λειτουργίας του νερόμυλου που υπάρχει εκεί με τη δύναμη της παλίρροιας του νερού του ποταμού όσο και στον εξωτερικό χώρο του πάρκου όπου γνώρισαν τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής.  Έπαιξαν, ακόμη εκπαιδευτικά παιχνίδια για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις εργασίες και τον εξοπλισμό του μυλωνά.
Την τέταρτη μέρα, οι αποστολές ξεναγήθηκαν στη γειτονική πόλη της Huelva. Αρχικά, επισκέφτηκαν το στάδιο Nuevo Colombino, έδρα της πρώτης ποδοσφαιρικής ομάδας που ιδρύθηκε στην Ισπανία από Βρεττανούς επιχειρηματίες, της Real Club Recreativo de Huelva.  Έπειτα, περπάτησαν κατά μήκος της εξέδρας του Βρετανικού σιδηρόδρομου που χρησιμοποιείτο παλαιότερα για τη φόρτωση και εξαγωγή προϊόντων στα πλοία και γνώρισαν όμορφες πλατείες, μνημεία και κτίρια στο κέντρο της πόλης.  Στην κεντρική πλατεία Plaza las Monjas γεύτηκαν το ξακουστό μπιφτέκι της περιοχής.
Caption
At malesuada nisl felis sit amet dolor
Η εμπειρία του ταξιδιού στο εταιρικό ισπανικό σχολείο ήταν υπέροχη, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους εκπαιδευτικούς του Α΄ Δημοτικού Σχολείου Τσερίου. Γνώρισαν όμορφα μέρη κι αξιοθέατα της Ανδαλουσίας, ήρθαν σε επαφή με τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα της περιοχής και ασχολήθηκαν με το θέμα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.  Ιδιαίτερα για τα παιδιά, η εμπειρία ήταν μοναδική αφού φιλοξενήθηκαν από ντόπιες οικογένειες και είχαν την τύχη να γευτούν από πρώτο χέρι τον τρόπο ζωής τους!
Τεύχος 5, Ιούνιος 2023
Οι εντυπώσεις των ίδιων των παιδιών από την ισπανική κινητικότητα
Κατά την άποψή μου, το ταξίδι μας στην Ισπανία ήταν ένα από τα καλύτερα πράγματα που μου έχουν
συμβεί! Την πρώτη μερα (στις 28/05/23) πήγαμε στην Seville και είδαμε τα διάφορα αξιοθέατα με "hop on-hop off" λεωφορείο. Το λεωφορείο μας πήρε στο "Fuente de las Cuatro Estaciones" και από εκεί πήγαμε στο "Museo del baile flamenco" όπου είδαμε άντρες και γυναίκες να χορεύουν flamenco σε μεγάλες οθόνες. Τη νύχτα πήγαμε σε ένα παραδοσιακό εστιατόριο όπου φάγαμε tapas (παραδοσιακούς, ισπανικούς μεζέδες).

Τη Δευτέρη μέρα (στις 29/05/23) ξυπνήσαμε γρήγορα και πήγαμε να φάμε. Μετά από το φαγητό, πήραμε
ένα ταξί και μας πήρε στη στάση όπου περιμέναμε το λεωφορείο που θα μας έπαιρνε στο "El Rompido" και στην ξενάγηση στη Seville. Καθώς περιμέναμε το λεωφορείο, είχε έρθει το ελληνικό σχολείο με 2 αγόρια και 2 κορίτσια. Όταν τελείωσε η ξενάγηση, πήγαμε να φάμε σε ένα πολύ ωραίο εστιατόριο όπου είχαμε καθίσει μαζί με τους/ις φίλους/ες μας από την Ελλάδα. Όταν τελειώσαμε με το φαγητό έπρεπε να πάμε στο λεωφορείο που θα μας έπαιρνε στο "El Rompido" για να συναντηθούμε με τις οικογένειες που θα μας φιλοξενούσαν. Την Τρίτη μέρα (στις 30/05/23) πήγαμε στο ισπανικό σχολείο κι εκεί μας κέρασαν τσούρος.
Erasmus+
Μετά από το σχολείο είχαμε free afternoon, δηλαδή κάθε παιδί είχε ελεύθερο χρόνο με την οικογένεια που το φιλοξενούσε. Την τέταρτη μέρα (στις 31/05/23) πήγαμε σε έναν μύλο-μουσείο όπου παιδιά κι εκπαιδευτικοί όλων των αποστολών συμμετείχαμε σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα χωρισμένοι σε ομάδες. Μάθαμε ότι αυτός ο μύλος λειτουργούσε με την παλίρροια του νερού. Η αγαπημένη μου ήταν η πέμπτη μέρα που είχαμε πάει στο γήπεδο της πρώτης ισπανικής ομάδας, της Recreativo de Huelva. Μετά πήγαμε tour στην Huelva και φάγαμε burger. Όταν τελείωσε το σχολείο πήγαμε στη θάλασσα για να κάνουμε surfing αλλά δεν είχε πολλά κύματα οπότε μόνο κολυμπήσαμε στον Ατλαντικό ωκεανό. Για να φτάσουμε ως τον Ατλαντικό ωκεανό κάναμε καγιάκ. Πριν να πάμε όμως φάγαμε paelias (τις οποίες είχαν μαγειρέψει οι γονείς των
παιδιών). Η έκτη και τελευταία μέρα που είδαμε τα παιδιά του σχολείου για μένα ήταν η χειρότερη, γιατί ήξερα πως θα μου λείψουν όλες οι φιλίες που είχα κάνει. Πήγαμε tour στο El Rompido και μετά πήγαμε στην παραλία για να παίξουμε διάφορα παιχνίδια. Γενικά πέρασα υπέροχα σε αυτό το ταξίδι! Ήδη μου έχει λείψει πάρα πολύ η Ισπανία! Χαίρομαι που είχα την τύχη να ζήσω αυτή την εμπειρία κι έκανα τόσους νέους φίλους. Θα συνεχίσω να μιλώ με τους/ις φίλους/ες που έχω κάνει!

Μαρίνα Στοϊμένοβα , Στ'3
Στην Ισπανία περάσαμε τέλεια, κάναμε πολύ όμορφα πράγματα εκεί! Το Σάββατο και την Κυριακή πήγαμε στην Sevilla και είδαμε πολύ ωραία αξιοθέατα! Τη Δευτέρα πήγαμε στο παλάτι Real Alcazar, στον καθεδρικό ναό της πόλης κι ανεβήκαμε στη Giralda, το ψηλό καμπαναριό με τις 35 καμπάνες. Επίσης, πήγαμε στην Plaza de Εspaña και στο μουσείο Flamenco. Ήταν πολύ όμορφα! Το βράδυ ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε τις οικογένειες. Είχα λίγο άγχος αλλά ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία! Την Τρίτη πήγαμε για 1η μέρα στο ισπανικό σχολείο. Κάποια παιδιά μας τραγούδησαν και μας χόρεψαν. Μετά προσπαθήσαμε να κάνουμε με lego μία ανεμογεννήτρια. Ήταν λίγο δύσκολο αλλά τελικά τα καταφέραμε! Κάποιοι δάσκαλοι μας έφεραν μία μεγάλη κόλλα για να γράψουμε τα ονόματα μας και να κάνουμε με μπογιές τα αποτυπώματα των χεριών μας. Ήταν πολύ διασκεδαστικό!! Την Τετάρτη πήγαμε σε έναν νερόμυλο που λειτουργούσε με την παλίρροια του νερού και εκεί υπήρχαν πολλά καβουράκια! Την Πέμπτη πήγαμε στη Huelva, στο στάδιο της πρώτης ποδοσφαιρικής ομάδας που δημιουργήθηκε στην Ισπανία. Είδαμε και το γήπεδο εκεί!! Την Παρασκευή πήγαμε στη θάλασσα και κάναμε kanoe kayak. Όταν φτάσαμε στο απέναντι νησί, περπατήσαμε λίγο και κολυμπήσαμε στον Ατλαντικό ωκεανό! Ήταν φοβερά! Το Σάββατο ήταν ελεύθερη μέρα για να περάσουμε χρόνο
μαζί με την οικογένεια που μας φιλοξενούσε, επειδή ήταν η τελευταία μας μέρα εκεί. Και την Κυριακή φύγαμε...ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία ακόμη κι αν κλάψαμε στο τέλος!

Δημητριάνα Ράσπα, Στ'2
Το ταξίδι στην Ισπανία ήταν μια πάρα πολύ ωραία εμπειρία! Περάσαμε τέλεια! Η οικογένεια που με φιλοξενούσε ήταν πολύ καλή, όλοι ήταν ευγενικοί και πότε δεν ένιωσα άβολα. Κάθε μέρα κάναμε πολλές δραστηριότητες. Πηγαίναμε στο ισπανικό σχολείο αλλά δεν κάναμε κλασσικό μάθημα. Πηγαίναμε εκδρομές και ξεναγήσεις και παίζαμε διάφορα παιχνίδια. Τα φαγητά εκεί ήταν καταπληκτικά! Με εντυπωσίασαν επίσης, οι ισπανικοί χοροί! Γνωρίσαμε πολλά παιδιά από άλλες χώρες και ήταν πολύ ωραία. Μάθαμε τις συνθήκες ζωής τους και πως περνούν τον χρόνο τους. Η αγαπημένη μου μέρα ήταν η Πέμπτη όπου πήγαμε θάλασσα και κάναμε καγιάκ ώσπου να φτάσουμε στο νησάκι.  Μετά προχωρήσαμε και κολυμπήσαμε στον Ατλαντικό ωκεανό! Είδαμε διάφορα ζώα όπως ψάρια, κάβουρες κι ακόμα μέδουσα! Όλες οι μέρες ήταν υπέροχες! Μου άρεσε τόσο πολύ που δεν ήθελα να φύγω. Θα το πρότεινα σε αυτούς που τους αρέσει να ταξιδεύουν και να εξερευνούν τον κόσμο. Από τα 10 θα έβαζα 10!

Ναγιαλένα Μιχαήλ, Στ΄3
Όταν πήγαμε Ισπανία, περάσαμε τέλεια! Ξεκινήσαμε από την Κύπρο και με ενδιάμεσο σταθμό τη Ρουμανία, φτάσαμε στη Σεβίλλη. Το σαββατοκυρίακο ξεναγηθήκαμε στην πόλη. Τη Δευτέρα συναντηθήκαμε με τις άλλες αποστολές και επισκεφτήκαμε σημαντικά μέρη της πόλης. Είδαμε μέχρι και παράσταση φλαμένκο! Στο τέλος της μέρας συναντήσαμε τις οικογένειες που θα μας φιλοξενούσαν. Την Τρίτη πήγαμε στο σχολείο και τα παιδιά μας δέκτηκαν με πολλή χαρά! Μας χόρεψαν, μας τραγούδησαν κι έπαιξαν με τα μουσικά τους όργανα. Την Τετάρτη επισκεφτήκαμε έναν νερόμυλο όπου είδαμε πολλά μικρά καβουράκια, παίξαμε παιχνίδια και μάθαμε για τη δουλειά του μυλωνά. Την Πέμπτη επσκεφτήκαμε το στάδιο της Huelva και μάθαμε πολλά για την ομάδα. Το απόγευμα πήγαμε στη θάλασσα όπου κάναμε κανόες καγιάκ και παιχνίδια στην άμμο. Βρήκα πολλά κοχύλια που υπάρχουν άφθονα στην παραλία. Κολυμπήσαμε και στον Ατλαντικό Ωκεανό και ήταν υπέροχα! Το ταξίδι στην Ισπανία ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία και χαίρομαι που είχα την ευκαιρία να πάω! Ήταν το καλύτερο ταξίδι κι εύχομαι να το ξαναζήσω! Ευχαριστώ το πρόγραμμα Εrasmus+ και το προτείνω σε όλους!

Κρίστια Τρύφωνος, Στ΄2
Gracias España!
Διώξε το γκρίζο!
Shatter the grey!
Εβδομάδα Περιβάλλοντος
Comic Panel 1
Η πρώτη εβδομάδα του Ιούνη ορίστηκε για όλα τα σχολεία που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Εrasmus+ Shatter the grey! ως εβδομάδα αφιερωμένη στο περιβάλλον. Όλα τα σχολεία της σύμπραξης αυτή την εβδομάδα υλοποίησαν δράσεις με επίκεντρο το περιβάλλον και την προστασία του.
Στο δικό μας σχολείο, τα παιδιά με πολλή όρεξη και νοιάξιμο αφιέρωσαν χρόνο για να καθαρίσουν διάφορες γωνιές της σχολικής αυλής από τα αγριόχορτα και τα σκουπίδια.
Επιπλέον, διοργανώθηκε μια έκθεση στη σχολική αυλή για να παρουσιαστούν οι δημιουργίες και τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων του ευρωπαϊκού προγράμματος αλλά και της περιβαλλοντικής πολιτικής του σχολείου κατά τη φετινή σχολική χρονιά.
ΣΩΣΕ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ!
Παιδιά, εκπαιδευτικοί, γονείς και διάφοροι άλλοι παράγοντες της τοπικής κοινωνίας είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να απολαύσουν ζωγραφιές, κατασκευές, παιχνίδια, αφίσες, πανό και άλλες δημιουργίες των μαθητών του σχολείου μας σχετικές με το περιβάλλον και την προστασία του.
ΠΡΑΣΙΝΗ ΗΧΩ
Η προστασία του περιβάλλοντος μας αφορά όλους!
Τεύχος 5, Ιούνιος 2023
Ενδιαφέροντα Περιβαλλοντικά θέματα μέσα από τα μάτια των παιδιών (1)
Η ρύπανση της θάλασσας οφείλεται στην άσχημη συνήθεια που έχουν οι άνθρωποι να ρίχνουν σκουπίδια, απόβλητα και χημικές ουσίες στη θάλασσα. Ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της θάλασσας που είναι χιλιόμετρα μακριά από κατοικημένες περιοχές, βρίσκουμε σκουπίδια. Επιπλέον, η θάλασσα μολύνεται και από τον αέρα, γιατί ο αέρας μεταφέρει φυτοφάρμακα και σκόνη στον ωκεανό. Οι χιλιάδες τόνοι απορριμμάτων δυστυχώς τραυματίζουν ή θανατώνουν τα θαλάσσια είδη και υποβαθμίζουν τα θαλάσσια ή παράκτια οικοσυστήματα. Όλοι πρέπει να βοηθήσουμε ώστε να προστατεύονται οι θάλασσες και οι παραλίες από τα σκουπίδια και τη ρίψη κάθε είδους αποβλήτων για το καλό του πλανήτη μας και της ανθρώπινης ζωής.

Κρίστια Τρύφωνος και Σωτηρία Κρόκου, Στ΄2
Comic Panel 1
CAPTION At malesuada nisl felis sit amet dolor. Duis ultrices semper lorem nisl felis sit. At malesuada nisl felis sit amet dolor nisl felis.
Θαλάσσια ρύπανση
Αρκετοί άνθρωποι γίνονται η αιτία που η θάλασσα μολύνεται. Ρίχνουν χημικές ουσίες, γεωργικά και οικιακά απόβλητα που καταλήγουν στη θάλασσα και τη ρυπαίνουν. Επίσης, λόγω του θορύβου και της εξάπλωσης κατοικιών, ξενοδοχείων και άλλων υποστατικών κοντά στις παραλίες, η ηχορύπανση απειλεί τα ζωάκια της θάλασσας. Μολύνοντας τη θάλασσα τα ψάρια μολύνονται, τραυματίζονται και πεθαίνουν. Έτσι, η ποιότητα των φαγητών που καταναλώνουμε (ψάρια και θαλασσινά) είναι χειρότερη απ΄ ότι  αν η θάλασσα ήταν καθαρή, κάνοντας έτσι κακό στην υγεία μας. Η μεγαλύτερη απειλή είναι τα πλαστικά που ρίχνουμε και συνέχεια αυξάνονται μέσα στις θάλασσές μας. Εάν αρχίσει ο καθένας μας να κάνει μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα του, όπως στη χρήση μπάρας σαπουνιού αντί για αφρόλουτρα μέσα σε πλαστικές συσκευασίες ή να σταματήσουμε τη χρήση πλαστικών καλαμακίων τα οποία θα καταλήξουν στις θάλασσες, ίσως, έτσι, αρχίσει να βελτιώνεται η ρύπανση των θαλασσών.

Ιωάννα Έλληνα και Μαρίλια Ιωάννου, Στ΄2
Οι θαλάσσιες ρυπάνσεις δημιουργούνται από χημικές ουσίες, σωματίδια βιομηχανικών, γεωργικών και οικιστικών αποβλήτων. Επίσης η ρύπανση του αέρα συμβάλλει στη ρύπανση της θάλασσας, γιατί ο αέρας μεταφέρει φυτοφάρμακα και σκόνη στον ωκεανό. Τα θαλάσσια απορρίμματα αποτελούν αντικείμενα που έχουν φτιαχτεί από ανθρώπους ή που έχουν χρησιμοποιηθεί από ανθρώπους κι έχουν πεταχτεί στη θάλασσα, σε ποταμούς ή σε παραλίες. Τα πλαστικά απορρίμματα αποτελούν τη σοβαρότερη απειλή. Πιο συγκεκριμένα, κάθε χρόνο διαρρέουν στους ωκεανούς οκτώ εκατομμύρια τόνοι πλαστικών. Μάλιστα, μόνο στις ελληνικές θάλασσες καταλήγουν 500 τόνοι πλαστικών κάθε χρόνο! Επιλέξετε επαναχρησιμοποιούμενα είδη! Υποστηρίξετε τη μη αγορά πλαστικών σακουλιών και τη χρήση υφασμάτινων!

Στυλιανή Ανδρέου, Στ΄2
ΠΡΑΣΙΝΗ ΗΧΩ
Σώσε το περιβάλλον, κέρδισε ζωή!
Τεύχος 5, Ιούνιος 2023
Ενδιαφέροντα Περιβαλλοντικά θέματα μέσα από τα μάτια των παιδιών (2)
Η τρύπα του όζοντος
Πετρελαιοκηλίδες
Πετρελαιοκηλίδες είναι οι ποσότητες πετρελαίου που λόγω ατυχήματος ή ανθρώπινης αμέλειας διαρρέουν κι εξαπλώνονται στην επιφάνεια της θάλασσας αποτελώντας μια από τις σοβαρότερες αιτίες ρύπανσης και καταστροφής της χλωρίδας και της πανίδας στην έκταση που καταλαμβάνουν. Επίσης ο παράνομος καθαρισμός των καυσίμων από τα πλοία στην θάλασσα και η απόρριψη χρησιμοποιημένων καυσίμων οδηγεί στη ρύπανση της θάλασσας με πετρελαιοειδή. Χιλιάδες ψάρια πεθαίνουν τρώγοντας καύσιμα από τη θάλασσα και πολλοί άλλοι οργανισμοί όπως πουλιά παγιδεύονται στα γεμάτα πίσσα νερά.

Κωνσταντίνα Κυπριανού, Στ΄2
Το όζον είναι η ασπίδα της γης που την προστατεύει από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου. Το στρώμα του όζοντος βρίσκεται στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας της Γης (στρατόσφαιρα). Το 1958 πρωτοανακαλύφθηκε το φαινόμενο της τρύπας του όζοντος που σημαίνει ότι σε κάποια σημεία το όζον λιγοστεύει σε πάχος. Το πρόβλημα δημιουργήθηκε εξαιτίας της υπερβολικής χρήσης χλωροφθορανθράκων που χρησιμοποιούνταν ευρέως ως προωθητικά αέρια και σε ψυκτικές συσκευές όπως τα κλιματιστικά. Τα καυσαέρια καθώς και τα αέρια απόβλητα των εργοστασίων είναι επίσης παράγοντες που συνέβαλαν στη δημιουργία της τρύπας. Η τρύπα του όζοντος έχει αρνητικές συνέπειες, γιατί αφήνει την ακτινοβολία του ήλιου να περάσει κι έτσι η θερμοκρασία της γης αυξάνεται. Βλάπτει την υγεία των ανθρώπων και συμβάλλει στο λιώσιμο των πάγων. Ευτυχώς, η τρύπα του όζοντος ξεκίνησε να κλείνει μετά από 40 χρόνια αλλά όχι με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Τώρα οι άνθρωποι προσπαθούν να διορθώσουν το λάθος τους και να ανατρέψουν το φαινόμενο με το να φυτεύουν
πολλά δέντρα, να χρησιμοποιούν πράγματα πιο φιλικά προς το περιβάλλον και να προσπαθούν να σταματήσουν τις κακές τους ενέργειες εις βάρος του περιβάλλοντος.

Κείμενο: Σάββας Καρακούσιης, Άδωνις Χατζηγιάννης, Άντρέας Φλουρής, Κυριάκος Κοζάκης, Στ΄2