OSVRTI NA ROMAN FAHRENHEIT R. BRADBURYJA

Luka Lacković, Sloboda čitanja

Paola Tulezi, Ograničena sloboda

Sara Kustura, Pravo na slobodu

Šimun Veselovac, Spašavanje i čitanje knjiga

Tena Barjaktarić, Svijet u kojem su knjige zabranjene
Tena Aladić, Težnja za slobodom
Djelo Divlji konj autora Božidara Prosenjaka zasnovano je na odnosu Zakona i slobode. Još odmalena Divlji konj se borio za svoje prijatelje, svoju obitelj i uvijek mu je bilo važno nekoga zaštititi. Otac, kojeg je morao naslijediti jer je poginuo u borbi protiv vukova, naučio ga je kako je borba za nešto važna jedino ako se njom može postići neki cilj. No, Divlji konj susretao se sa Zakonom, Zakonom koji je kazivao da se moraju poštivati određena pravila koja konji ne smiju prekršiti. Smatrao je da je taj Zakon kriv za smrt njegova oca jer je, poštujući Zakon, otišao na krivi put…
Divlji konj težio je za slobodom, i zato je napustio sve druge konje s kojima je živio. Htio je biti sam, slobodan. U toj je samoći, napustivši stado, nailazio na mnoge neprijatelje, prepreke, ali i nepravde. Jednom je pao i ozlijedio se. Bijelac, konj koji se brinuo o njemu, pričao mu je o Zakonu i spomenuo mu Gospodara. Divlji je konj Bijelca pozorno slušao jer kada nekoga slušamo i vjerujemo mu, istovremeno učimo i postajemo uspješniji. U našem životu Gospodar predstavlja Boga, a Bijelac je rekao kako je sve što radi važno da radi iz ljubavi prema Gospodaru. Gospodar je Divljeg konja nakon nesreće priveo k sebi na svoje imanje i izliječio ga je te pokušao pripitomiti. Tu je došlo do problema jer je Divlji konj i dalje težio za slobodom. Ipak, nakon svega je shvatio da je sve što Gospodar radi za njega i to što ne želi da bude slobodan, zapravo za njegovo dobro. Zaljubio se u Zvijezdu, kobilu na Gospodarevu imanju, ali zbog silne ljubomore i nedopuštanja druženja s drugim konjima, odlučio ju je napustiti, a tim činom i Gospodara. Opet je išao za slobodom i mislio je da će mu biti ljepše izvan imanja, samom. Pobjegao je i bio slobodan, ali i u opasnosti. Mislim da bi svatko od nas trebao ići za onim što
voli, ali do neke granice. Divlji konj je smatrao da je biti slobodan jako važno, no u nekim slučajevima mislim da ipak nije. Mnogo je bio sigurniji kad je Gospodar pazio na njega i dok ga je slušao, nego kad je pobjegao i bio slobodan. Uvijek je u trenutcima slobode naišla neka prepreka i dovela ga do granice života ili smrti koju je jedva izbjegao. Nakon sljedeće prepreke Divlji konj je shvatio upravo to. Shvatio je da nije svrha života biti slobodan, nego biti pravedan i služiti Gospodaru koliko god se nekad ne slagao s njim. Shvatio je da onaj tko ga je volio, da je radio samo dobro za njega bez obzira što se njemu to nekada nije sviđalo.
Mislim da je Divlji konj tijekom svog životnog puta bio tvrdoglav i često htio samo slobodu, no sloboda nije bila najbolji način za njegov život. Divlji konj može predstavljati svakog od nas jer svi nekada mislimo da znamo najbolje, a onda nam nešto pokaže da ipak nismo u pravu i da smo možda ipak trebali poslušati nekog tko ima više iskustva, zapravo, živjeti po nekakvim pravilima, Zakonu. Divljeg konja mogla bih nazvati i junakom jer je prošao kroz dovoljno borbi i na kraju završio kod Gospodara, a najveći je uspjeh svojim djelima zavrijediti doći Gospodaru, u našem slučaju Bogu.
Divlji konj može nam biti uzor i primjer u životu jer ćemo nešto najbolje napraviti ako ne odustajemo od svojih snova, ali slušamo i savjete osoba koje nas vole.
Djelo Raya Bradburyja roman je znanstvene fantastike napisan sredinom 20. stoljeća, iako mu je radnja smještena u dalekoj budućnosti. To je samo jedan razlog zbog kojeg je knjiga i dalje aktualna. Glavni razlog jest taj što je pisac na neki način uspio predvidjeti probleme današnjeg doba.

Kroz radnju nas predvodi Guy Montag, glavni lik knjige koji je po zanimanju spaljivač knjiga. Ljudima je kao jedini izvor informacija omogućena televizija koju kontrolira vlast. Životi su im prazni i depresivni. Nemaju nikakvih vrijednosti niti im je išta značajno. Montag je to shvatio gledajući život svoje prijateljice Clarisse. U njenoj obitelji nisu provodili vrijeme gledajući televiziju nego su razgovarali međusobno te su cijenili obiteljske vrijednosti. Izgledali su znatno sretnije i bezbrižnije od ostalih. Od tog trenutka Montag je shvatio da cijeli svoj život gleda na pogrešan način i da njegove emocije nisu bile iskrene, već je sve to bila samo laž. Ovu tematiku možemo povezati s današnjim vremenom. Pisac je uspio pogoditi većinu toga. Iako se knjige i danas čitaju, čitanje se dosta smanjilo pojavom tehnologije. Nekolicina je ljudi većinu svog vremena upravo usredotočena na tehnologiju. Iako i dalje postoje obiteljske vrijednosti, i one su pomalo reducirane pojavom tehnologije. Nažalost, tehnologija je zaokupila naše živote te nismo svjesni kakav negativan utjecaj ima na naš život ili smo svjesni, ali ne želimo ništa učiniti povodom toga. Osim što je okupirala naše živote, glavni izvor informacija postali su mediji. Suvišno je govoriti koliko su mediji cenzurirani i koliko je informacija koje se iznose u medijima netočno. Zato nam se nameće pitanje živimo li i mi kao i ljudi u Montagovo doba ispraznim i depresivnim životima.
PrevNext